Saturday 20 July 2013

~My Duties~

Assalamualaikum.....

Arrrghhhhh pening pening peningggggggggggg.......Pening memikirkan pasal keja.....Even dok kat umah pown still pk pasal keja...Rasanya akauntan memang macam ney kot...Tambah lak kalau memang sorang jew yang handle wat akaun ney...Macam aku sekarang ney laa....Pening siot.....Otak ney sentiasa pk pasal keja jew...Dah laa keja memang melambak lambak kat ofis.....Sapa yang dok kat tempat aku ta mungkin & takkan penah akan cakap "keja semua dah abes, tataw nak watpa da".....That word ta mungkin aku bole cakap sebab aku memang sentiasa ada keja cuma samada urgent @ ta jew....Kalau yang ta urgent tue bole laa wat lambat lambat ciket tapi kalau wat lambat lambat nati jadik bertimbun timbun lak.....Sebab tue aku kalau bole nak setle cepat cepat....

Kat cnie aku nak wat list keja aku.....Hihi....Bukan apa sebab sekarang ney bos aku soh rekod keja apa yang dok wat everyday....Saja nak nyemak kat cnie :p ~

Daily Duties
  1. Check bank balance untuk 3 bank (RHB, CIMB, Maybank), pas tue print, check amaun yang appear tue sapa punya samada francais @ company punya....Pas tue p fotostat, filing lam fail bos 1 & fail aku 1.
  2. Prepare payment francais (if any) tapi biasanya hari hari memang ada pown...
  3. Kalau payment guna islamic bank kena wat list amaun yang nak keluaq, bagi kat bini bos....kalau dia ta mai kena sms -_-".... 
  4. Prepare cheque / PV / slip bank
  5. Filing PV.
  6. Setiap cash yang bawak balik ke ofis kena kira....Just imagine kalau cash tue berpuluh ribu....Berpinar pinar mata ney..

Monthly (Other) Duties
  1. Prepare invois...Ada lebey kurang 50-60 company (termasuk francais)...Pas tue kena prepare envelope (lekat nama), pas tue kena separate post / kurier / register post / by hand....Memang take time laa wat benda ney -_-"...Pas tue kena filing comp. punya copy...
  2. Prepare payment levi, kastam
  3. Prepare cheque for EPF, Socso, salary, advance..
  4. Update buku 6% (bos)
  5. Check bil bil belum bayar....Pas tue tanya bos nak bayar ke x...
  6. Update buku debit kredit islamic bank....Yang ney pown take time sebab kena tahu debit kredit tue payment mana..
  7. Update rekod petty cash..
  8. Key in list payment for salary..
  9. Key in UBS....(payment out, payment receive, invoice, salary, claim) - make sure tally dengan bank statement ekot bulan....part ney laa yang wat pening...kalau ta tally kena bagi tally jugak...macam mana nak bagi tally?? aku laa yang kena pk....feningggggggg!!
  10. Prepare claim..Make sure ada supporting doc...
  11. Call client mintak payment
  12. Receive fax..
  13. Receive cheque from client
  • Procedure bila dapat cheque
  1. Make sure nak masuk akaun mana..pas tue cop nombor akaun kat belakang cek..
  2. Fotocopy cheque, pas tue bagi ofis boy bank in...
  3. Pas dah dapat resit bank in, kepil ngan cheque tadi...Filing!
  4. Update lam buku invois..

Huhu...Manyak betul kan...Ney pown ada ag yang ta tulis rasanya...Sapa yang sudi nak tolong shaye??? Huhu....Sadissss betul T_____T~

K baiiiiii~



❤ Terima Kaseh ❤

Hak Cipta TerpeLihara : IzZu AiNi